Om meg

.

30. juni 2009

Nabohuset brant i natt


Siden desember 2007 har det vært over 30 påsatte branner i Haugesund. Samtlige har startet i søppeldunker utenfor boliger, og det har hendt at husene har tatt fyr. Brannstifteren har enda ikke blitt tatt, og i natt slo gærningen til igjen - i nabohuset.

Jeg hadde akkurat lagt meg klokka halv to i natt da tre brannbiler, en ambulanse og to politibiler kom kjørende med blålys som lyste opp hele nabolaget. De stanset 50 meter fra leiligheten jeg bor i, og jeg satt i vinduet og så hvordan den sorte røyken la seg som et teppe over huset hvor flammene blafret. Vi tok oss en tur ut for å se, men med alle brannbilene var det ikke mye annet å få øye på enn uniformerte mennesker med alvorlige ansikter og en tjukk røyk som gjorde det tungt å puste.

Du kan tro det var vanskelig å få sove etterpå. Siden vinduet hadde stått åpent, la brannrøyken igjen en sterk lukt av brent tre. Hadde jeg våknet fra dyp søvn akkurat da, så hadde jeg trodd at vår egen leilighet sto i brann.

Dagen etterpå kunne jeg lese på Haugesunds-avis.no at brannen ble oppdaget av en bilist som fikk vekket de tre som lå og sov i huset. Hadde jeg tatt en titt ut av vinduet selv, en halvtime tidligere, kunne jeg sikkert ha fått øye på den syke jævelen som nyter tanken på mennesker som brenner i hjel i sine egne hjem. Nå må politiet ta denne brannstifteren snart. I natt kunne det like gjerne ha vært dette huset som hadde fått dette syke mennesket på besøk, og gudene må vite om jeg da hadde sittet her i dag.

Jeg blir så mektig provosert og så utrolig redd. Noen mennesker fortjener knapt å leve.

6 kommentarer:

Hilðe sa...

Oi, sjukt og ikkje minst skummelt! Jaffal bra at folko blei varsla!:S Folk e skrudde...

Mynte Valkyrje Poirot, sa...

Herregud så utruleg skummelt! Glad alle er i orden. <3

oluffen sa...

Sinnsykt skummelt!!

huilei sa...

Så forferdelig! Håper idioten blir tatt snart.

Monica sa...

Enig med du! Fysj!!! At det går an! Skjønner meg ikke på sånne folk..:S
Godt alt er vel med det, selv om du sikkert er en smule skaket... Og familien kom ut i livet? GODT er det...
Håper de tar personen snart!

kristin sa...

Det der er så syykt! Det blir jo bare verre og verre og. Tidligere var det bare tomme hus, såne som skulle rives og sånn? Men i det siste har det jo blitt tent på der folk bor. Skummelt.